fredag 26. juni 2009

JEG FINNES

Jeg finnes, jeg kjenner jeg lever.
Om det hersker ingen tvil.
Men likevel går jeg og strever
med tanken: HVORFOR ER JEG TIL?

Jeg finnes et sted, jeg vet ikke hvor,
det er ikke nok å få svar:
Du finnes selvsagt der hvor du bor,
og der hvor du dine har.

Alt dette vet jeg, men likevel
går jeg og leter og søker.
Hva leter jeg etter? Jo, etter meg selv,
jeg gransker i mange slags bøker.

Jo, flere ganger jeg finner mitt navn,
men meningen med det jeg ikke forstår.
Det er som jeg føler et tomrom, et savn,
Jeg finnes, mens tiden går.

Men plutselig får jeg tak i en bok.
En bibel, jeg leser, og tårene rinner.
Jeg leser om ham som for alle er nok,
og svar på mitt spørsmål jeg finner.

Med ett kan jeg kjenne det sprenger
en glede jeg knapt kan få fram.
Jeg fikk jo det svaret jeg trenger:
Jeg finnes, JEG FINNES I HAM.

(Krigsropet okt. 1978)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar