fredag 26. juni 2009

MINE KLÆR

(Sak. 3:3-7)

Du tok mine skitne klær,
i stedet jeg fikk noen andre.
Nå står jeg så ren og skjær.
På ny kan jeg begynne å vandre
på vegen videre frem
mot målet, "det nye Jerusalem".

Jeg ville så gjerne nå frem
med drakten min like ren,
men vegen er både sølet og slem,
jeg snubler og faller igjen.
Jeg reiser meg, ser på min kledning,
og tenker: "Det er ikke redning".

Men da, i fortvilelsen, kommer du,
og forstår som du før forsto.
Og sier: "Husk at jeg ser deg nu".
Du tilbyr ditt rensende blod.
Igjen så renser du mine klær,
og sier: "Godt mot! Husk jeg har deg kjær".

Jeg prøver igjen,
jeg er din elev som vil lære.
Hjelp meg bevare kledningen ren,
jeg vet du tålmodig må være.
Du skal meg lede, det er ditt tilbud,
til hjemme jeg står i den snehvite skrud.

(Krigsropet feb. 1977)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar